Rozhodnutie o predaji spoločnosti je pre veľa podnikateľov ťažkou a nepríjemnou záležitosťou. Dôvodom môžu byť fakty ako, že na firmu ste si požičali peniaze od rodiny, prípadne rodinu zamestnávate. Máte investorov a zamestnancov, ktorí sa na vás spoliehajú. Pokiaľ ste navyše nútení predať firmu bez nejakého veľkého zisku, tak je to ozaj dôvodom k poriadnemu zamysleniu sa. Predaj s.r.o. je skrátka o tom, že firma zanikne a môže to mať nepríjemné následky pre viacero ľudí.
Ak teda nemáte niekoho, kto stojí pred vašimi dverami s náručou peňazí a čaká na to, aby vám pomohol, tak viacmennej na výber nemáte.
Na čo ale sa teda opýtať pred samotným predajom a čo si nezabudnúť uvedomiť?
Čo u vás prevyšuje? Vášeň a nadchnutie alebo vyčerpanie?
Pri zakladaní vlastnej spoločnosti je asi najdôležitejšia vášeň. Keď rozbiehate nový projekt, tak vás to bude stáť veľa času a energie. Vášeň ale nepredstavuje len to, že raz budete z vašej firmy bohatý. Najväčšie vášne vznikajú z potreby zmeny. Keď človek založí spoločnosť za účelom nejakej zmeny, napríklad v spoločnosti, tak jednak sa vie biznisu venovať naplno a jednak práve takéto podnikanie časom prinesie peniaze. Alebo aj nie. Na druhej strane práve toto môže viesť k vyčerpaniu, prípadne až k vyhoreniu. Ak ste už takto unavený, tak práve vtedy nastane buď možnosť nájsť za seba náhradu alebo práve predaj s.r.o.
Je môj model podnikania životaschopný?
Každé podnikanie potrebuje životaschopný model. V jednoduchosti to znamená, že musíte mať takých zákazníkov, ktorí vám prinesú viac zisku ako nákladov. A toto vôbec nie je tak ľahké ako sa to číta. Zákazníci sú jedna vec a prevádzka podniku ďalšia. Ak niečo z modelu nefunguje, nastane skôr či neskôr predaj s.r.o.
Aký máte tím? Sú to špecialisti? A môžete si ich dovoliť?
Každá spoločnosť má na začiatku problémy s financiami. A preto sa snaží čo najviac znižovať náklady, napríklad aj na zamestnancov. Môžete si zamestnať akýchkoľvek tvrdo pracujúcich zamestnancov, stále sú to však len amatéri a nemusíte sa nikam posunúť. A práve toto vás môže tak vyčerpať, že keď už budete mať prostriedky na profesionálov, tak už nebudete mať silu ďalej riešiť a riadiť svoju firmu.
Akú máte momentálnu životnú situáciu?
Táto otázka je jednou z najdôležitejších najmä pri rozhodovaní sa o založení podnikania. Práve touto otázkou môžete predísť neskoršiemu predaju. Koľko máte v súčasnosti času? Aké sú vaše plány na najbližšiu budúcnosť? Plánujete v dohľadnej dobe deti? Napríklad práve deti môžu byť dôvodom, prečo predáte svoju firmu. A to z jednoduchého dôvodu – podnikanie a často meniaca sa legislatíva v našich podmienkach neprináša istotu príjmu.
Vyrieši predaj s.r.o. moje problémy?
Pri predaji s.r.o. je dôležité pýtať sa, čo tým vyriešite. Odpoveď na otázku závisí aj od typu firmy a konkurenčného prostredia. Jednou z možností ako predísť predaju je napríklad zlúčenie sa s väčšou spoločnosťou. Alebo nájsť si investora.
Nájde sa niekto, kto kúpi vašu spoločnosť alebo investične do nej vstúpi?
Predaj s.r.o. nebude logicky možný, ak už teraz viete, že nenájdete kupujúceho. Musíte takisto zvážiť náklady, ktoré vás bude stáť to, aby konkurencia vedela, že ste na predaj. Skúste sa napríklad zamyslieť nad zorganizovaním informačného stretnutia. Ak na stretnutí zistíte spoločný záujem, tak už priamo tam môžete začať prvé vyjednávanie o cene.
Aké sú prípadné ďalšie možnosti?
Pri predaji s.r.o. treba zvážiť aj ostatné možnosti. Čo sa stane ak firmu nepredáte? Budete s ňou vedieť pohnúť ďalej? Vedeli by ste nájsť nového riaditeľa, ktorý by zaviedol zmeny na revitalizáciu spoločnosti?
Veľa vyššie spomenutých vecí teda záleží od vašich postojov, ale oj od osobného života. Myslite na to, že tak ako veľa nových podnikov zlyhá, takisto veľa ich uspeje.