Zvažujete predaj svojej firmy? Ako vystihnúť ten správny čas a zvýšiť si tak zisk z predaja? V nasledujúcom článku vám ponúkame niekoľko rád, vďaka ktorým vystihnete ten najvhodnejší čas na predaj a zároveň sa naň pripravíte.
5 tipov, ako vystihnúť ten správny čas na predaj firmy
Správne načasovanie pri predaji firmy je kľúčové. Najmä, ak z predaja chcete mať čo najväčší osoh. Ako ale zistiť, kedy je ten správny čas? Sústreďte sa na tieto faktory.
Plánujte
Ideálny prípad nastáva, ak vám predaj firmy neponáhľa. V prípade, že máte čas a nemusíte konať rýchlo, ste na najlepšej ceste začať už vopred plánovať, ako zvýšiť hodnotu vašej firmy. Čím viac času na to budete mať, tým lepšie výsledky dosiahnete.
Pri plánovaní samotného predaja a zvyšovania hodnoty vašej firmy je vhodné zamerať sa na to, či máte v poriadku účtovníctvo a na finančné ukazovatele ako sú prípadné dlhy.
(Viac o spôsoboch predaja podniku si môžete prečítať tu.)
Zistite stav ekonomiky
Najlepšie je predávať firmu v čase, kedy ekonomika a trh, na ktorom firma pôsobí, rastie. V takom prípade sú investori ochotnejší investovať do kúpy firmy, ba dokonca zaplatiť vyššiu sumu. Takisto je väčšia šanca, že o vašu firmu bude väčší záujem.
Zmapujte dostupnosť úverov
Ďalším pozitívnym faktorom, vďaka ktorému budete mať nielen väčšiu šancu na predaj firmy, ale aj vyšší zárobok je dostupnosť úverov. Mnoho investorov využíva pri svojom investovaní výhodné úvery. Ak teda budú v čase predaja výhodné a lacné úvery, je opäť o niečo väčšia šanca, že firmu predáte rýchlo a vo svoj prospech.
Nečakajte na problémy
Najlepšie sa predávajú firmy, ktorých tržby stabilne z roka na rok rastú. Tento faktor je pritom dosť podstatný, nakoľko mnoho investorov je ochotných investovať do stabilne rastúcej firmy a sú ochotní za ňu zaplatiť nemalé peniaze.
Samozrejme, že firmu môžete predať aj v prípade, že stagnuje, či sa dokonca dostala do problémov. V tomto prípade sa však podstatne znižuje záujem o investovanie a takisto aj cena pri predaji.
Veľkosť a typ podnikania rozhodujú
Tento faktor sa nedá ovplyvniť, pretože odvetvie podnikania nezmeníte zo dňa na deň, no je vhodné s ním narábať a odvíjať od toho čas na predaj a cenu firmy. Veľké firmy majú väčšiu šancu na vyššiu cenu, no aj malé spoločnosti s nízkou konkurenciou sa vedia vyšplhať vysoko.
V tomto smere zohráva svoju úlohu aj typ podnikania. Ak ste napríklad IT firma a vystihnete správny čas predaja, kedy je o podnikanie v IT veľký záujem, vaše zisky z predaja firmy porastú. Zistite, ktoré odvetvia sú práve v kurze a podľa toho budete vedieť, s čím môžete pri predaji vašej firmy počítať.
Ako zvýšiť svoje šance pri predaji firmy
Vystihnúť ten správny čas na predaj ešte nie je všetko. Na to, aby ste z toho vyťažili čo najviac, je treba urobiť potrebné kroky k tomu, aby ste zvýšili svoje šance pri predaji vašej firmy.
Prezentujte svoj úspech
Investori musia vedieť, čím sa odlišujete od svojej konkurencie. Musíte im dať dôvod, prečo by do vás mali investovať. Ukážte im svoj biznis plán a stratégie do budúcnosti. Pripravte si reálne argumenty, vďaka ktorým podporíte svoje presvedčenie a vďaka ktorým pre nich budete predstavovať výhodnú investíciu.
Nechajte si poradiť
Predaj firmy nie je zrovna každodenná záležitosť. Aj pre to je takmer nemožné vyvarovať sa chybám. Ak však budete spolupracovať s odborníkmi, celým procesom prejdete oveľa ľahšie a bez zbytočných chýb. Skúsení poradcovia vedia identifikovať silné a slabé stránky firmy, nezaujato stanoviť reálnu hodnotu a zároveň vám poradiť, ako predať svoju firmu výhodne, no stále za reálnu cenu, ktorú budú investori ochotní zaplatiť.
Dúfame, že sme vám dostatočne poradili a predaj firmy bude pre vás omnoho jednoduchší.