Po páde bývalého režimu na Slovensku sa uvoľnili pomery v spoločnosti, ako aj v biznise, finančný sektor nebol výnimkou. Všetci vieme ako to dopadlo, a ako dlho trvalo, kým slovo podnikateľ prestalo byť vnímané v negatívnom zmysle slova. Vďaka tomu, že finančný trh bol takmer neregulovaný, podobnú reputáciu si vyslúžili aj finanční sprostredkovatelia a agenti. Túto prácu mohol robiť prakticky hocikto, pravidlá hry neboli takmer žiadne, tobôž na ne nik nedohliadal.
Aj keď si finanční agenti v minulosti či už vedome, alebo nevedome pošramotili povesť, v tomto článku chcem vysvetliť, prečo to už dnes neplatí.
V roku 2010 nadobudol účinnosť zákon o finančnom sprostredkovaní a poradenstve, ktorý výrazne zamiešal kartami na trhu finančných agentov na Slovensku. Nároky na túto profesiu sa značne sprísnili, niektorí museli túto prácu zanechať, iní dokonca sami vrátili licencie. Tí ktorí zostali sa stali predmetom intenzívneho záujmu Národnej banky Slovenska, ktorá ich tlačila k neustálemu zvyšovaniu svojej odbornosti.
Preto sa dnes dá povedať, že samostatní a aj podriadení finanční agenti sú v oblasti odbornej spôsobilosti a dôveryhodnosti na rovnakej, ak nie vyššej úrovni, než viazaní agenti finančných inštitúcií, ktorí nemusia mať za sebou prax vo finančnom sektore, a ani absolvované odborné skúšky. Keď v súčasnosti jednáte s finančným agentom, môžete mať istotu, že má dobre zdokladovanú jednak odbornosť, ale aj bezúhonnosť.
Ďalším motivátorom, ktorý finančných agentov tlačí do skvalitňovania služieb, je mystery shopping, opäť pod taktovkou NBS. Ak pracovník NBS v utajení vydávajúc sa za klienta odhalí, že finančný agent nepostupuje v súlade s platnou legislatívou, môže nasledovať niekoľkotisícová pokuta.
Samozrejme, priestor na zlepšovanie kvality služieb a pridanej hodnoty pre klientov sa nájde vždy, v každom odvetví. No klienti môžu mať istotu, že ak jednajú s finančným agentom, jeho služby budú minimálne na rovnakej úrovni, akú by vedel poskytnúť ich náprotivok v ľubovoľnej finančnej inštitúcii.